Om få måneder trer det nye kravet for fjernidentifikasjon i verk. Med lite informasjon, er det nå flere som vil ha svar. Vi har i den sammenheng testet to tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon, i tre ulike apper.

Fra 1. januar 2024 blir det påbudt å ha et system for fjernidentifikasjon (RID, Remote-ID), når du skal fly drone i spesifikk kategori. C1, C2 og C3 droner skal utstyres med direkte fjernidentifikasjon fra produsent. Det er ikke krav om fjernidentifikasjon i åpen kategori, for hjemmebygde droner, C0 og C4 droner, samt gamle droner uten C-merking. Droner som ikke har integrert ordning for fjernidentifikasjon, må suppleres med en tilleggsmodul. 

Til tross for at fristen nærmer seg, er det svært lite informasjon der ute. For å gi litt mer svar, har vi gjennomført en test med to ulike tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon fra Dronetag, Dronetag Beacon og Dronetag mini. I tillegg har vi testet det innebygde fjernidentifikasjonssystemet i DJI Mavic 3 Enterprise.

Tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon

Ifølge produsenten skal begge modulene kunne sende all nødvendig informasjon for å fylle de kommende kravene, opp til 3 km unna. Modulene festes til dronen med en sterk Dual Lock borrelåslignende festeløsning.

Ved bruk av Dronetag sine tilleggsmoduler må man benytte Dronetag appen. Den oppleves svært brukervennlig og synkroniserer enkelt via blåtann.

  • Dronetag Beacon benytter seg av blåtann. Den er med sine 16 g den minste modulen, på størrelse med to sjokoladeruter. Den kan brukes på droner av alle størrelser og har inntil 16 timers batteritid.
  • Dronetag Mini benytter blåtann eller Wi-Fi. Modulen veier 32 g og har inntil 14 timers batterilevetid.


Dronetag Beacon festet til en DJI Mavic 3E.

Testen

Målet med testen var å se om modulene fungerte godt og kom opp i apper for fjernidentifikasjon, med tilfredsstillende informasjon. Et biprodukt av testen ble også en rask vurdering av 3 ulike apper som viser droner i en kartfunksjon.

Vurderingskriteriene for modulene var basert på brukervennlighet, funksjon og hvorvidt de oppfyller kravene som kommer i regelverket.

Slik er de testet

Modulene er bare testet med dronen innenfor synsrekkevidde med en maksavstand på 260 m fra avgangsposisjonen. Testen ble utført over et jorde, på en fin dag med lite vind og skyer. Blåtann ble benyttet under hele testen, og med begge modulene. Modulene ble testet på en drone av typen DJI Mavic 3E. 

Brukere av tilleggsmodulene fra Dronetag må administrere modulene via Dronetag-appen.

Følgende 3 apper for fjernidentifikasjon ble testet for å hente informasjon fra modulene:

  • Dronetag
  • Dronescanner
  • Air sentinel

Testresultat

Begge modulene sender informasjon om dronens posisjon og operatørnummer, og oppleves brukervennlig og fungerer godt. Dronetag Beacon Benyttet Bluetooth 4 Legacy og Dronetag Mini vekslet mellom å benytte Bluetooth 4 Legacy og Bluetooth 5 extended. Der er inntil 15 m feilmargin på tvers av appene og modulene, både på høyde og avstand. Begge modulene viste posisjon på drone i alle appene, men operatørnummer vises ikke i Air sentinel appen.


Dronescanner-appen viser dronens høyde, retning, hastighet og distanse. Dronepilotens lokasjon var derimot ikke helt riktig.


Konklusjon

Begge modulene sender tilstrekkelig informasjon, ikke alle appene fanger opp alt. Dronetag og Dronescanner oppleves som de beste alternativene av de 3 appene. De er enklest i bruk og de viser både drone og operatørnummer.

Flere droner har innebygd fjernidentifikasjon. Før du investerer i en tilleggsmodul, husk å sjekke om dette også gjelder din drone.

Fjernidentifikasjon integrert i dronen

DJI Mavic 3 enterprise har innebygd fjernidentifikasjon som sender data via Wi-Fi beacon, men å identifisere dronen i en tredjepartsapp viste seg å være vanskelig.

Å konfigurere fjernidentifikasjonssystemet med operatørnummeret i pilotapplikasjonen er en enkel prosess, og vi lyktes ved første forsøk å identifisere dronen i ulike apper – men så var det stopp. I følge DJI er løsningen å restarte Wi-Fi på den mobile enheten flere ganger for å kunne identifisere dronen. 


Det var ikke lett å identifisere DJI Mavic 3E med det innebygde systemet som sender via Wi-Fi beacon.

Selv om dronen sender den påkrevde informasjonen for fjernidentifikasjon via Wi-Fi beacon, opplevde vi store utfordringer med å fange opp informasjonen via tredjepartsapper.

Etter flere forsøk og utallige resettinger av Wi-Fi fikk vi endelig identifisert dronen i Android-versjonen av appene Air sentinel og Airscanner. Dronen var derimot ikke synlig i Dronetag-appen, eller i noen av appene på iOS.

Hva er egentlig fjernidentifikasjon? Les også, Guide: Dette er fjernidentifikasjon

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Se også

Tilbake til bloggen

Test: Dronetag tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon

Om få måneder trer det nye kravet for fjernidentifikasjon i verk. Med lite informasjon, er det nå flere som vil ha svar. Vi har i den sammenheng testet to tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon, i tre ulike apper.

Fra 1. januar 2024 blir det påbudt å ha et system for fjernidentifikasjon (RID, Remote-ID), når du skal fly drone i spesifikk kategori. C1, C2 og C3 droner skal utstyres med direkte fjernidentifikasjon fra produsent. Det er ikke krav om fjernidentifikasjon i åpen kategori, for hjemmebygde droner, C0 og C4 droner, samt gamle droner uten C-merking. Droner som ikke har integrert ordning for fjernidentifikasjon, må suppleres med en tilleggsmodul. 

Til tross for at fristen nærmer seg, er det svært lite informasjon der ute. For å gi litt mer svar, har vi gjennomført en test med to ulike tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon fra Dronetag, Dronetag Beacon og Dronetag mini. I tillegg har vi testet det innebygde fjernidentifikasjonssystemet i DJI Mavic 3 Enterprise.

Tilleggsmoduler for fjernidentifikasjon

Ifølge produsenten skal begge modulene kunne sende all nødvendig informasjon for å fylle de kommende kravene, opp til 3 km unna. Modulene festes til dronen med en sterk Dual Lock borrelåslignende festeløsning.

Ved bruk av Dronetag sine tilleggsmoduler må man benytte Dronetag appen. Den oppleves svært brukervennlig og synkroniserer enkelt via blåtann.

  • Dronetag Beacon benytter seg av blåtann. Den er med sine 16 g den minste modulen, på størrelse med to sjokoladeruter. Den kan brukes på droner av alle størrelser og har inntil 16 timers batteritid.
  • Dronetag Mini benytter blåtann eller Wi-Fi. Modulen veier 32 g og har inntil 14 timers batterilevetid.


Dronetag Beacon festet til en DJI Mavic 3E.

Testen

Målet med testen var å se om modulene fungerte godt og kom opp i apper for fjernidentifikasjon, med tilfredsstillende informasjon. Et biprodukt av testen ble også en rask vurdering av 3 ulike apper som viser droner i en kartfunksjon.

Vurderingskriteriene for modulene var basert på brukervennlighet, funksjon og hvorvidt de oppfyller kravene som kommer i regelverket.

Slik er de testet

Modulene er bare testet med dronen innenfor synsrekkevidde med en maksavstand på 260 m fra avgangsposisjonen. Testen ble utført over et jorde, på en fin dag med lite vind og skyer. Blåtann ble benyttet under hele testen, og med begge modulene. Modulene ble testet på en drone av typen DJI Mavic 3E. 

Brukere av tilleggsmodulene fra Dronetag må administrere modulene via Dronetag-appen.

Følgende 3 apper for fjernidentifikasjon ble testet for å hente informasjon fra modulene:

  • Dronetag
  • Dronescanner
  • Air sentinel

Testresultat

Begge modulene sender informasjon om dronens posisjon og operatørnummer, og oppleves brukervennlig og fungerer godt. Dronetag Beacon Benyttet Bluetooth 4 Legacy og Dronetag Mini vekslet mellom å benytte Bluetooth 4 Legacy og Bluetooth 5 extended. Der er inntil 15 m feilmargin på tvers av appene og modulene, både på høyde og avstand. Begge modulene viste posisjon på drone i alle appene, men operatørnummer vises ikke i Air sentinel appen.


Dronescanner-appen viser dronens høyde, retning, hastighet og distanse. Dronepilotens lokasjon var derimot ikke helt riktig.


Konklusjon

Begge modulene sender tilstrekkelig informasjon, ikke alle appene fanger opp alt. Dronetag og Dronescanner oppleves som de beste alternativene av de 3 appene. De er enklest i bruk og de viser både drone og operatørnummer.

Flere droner har innebygd fjernidentifikasjon. Før du investerer i en tilleggsmodul, husk å sjekke om dette også gjelder din drone.

Fjernidentifikasjon integrert i dronen

DJI Mavic 3 enterprise har innebygd fjernidentifikasjon som sender data via Wi-Fi beacon, men å identifisere dronen i en tredjepartsapp viste seg å være vanskelig.

Å konfigurere fjernidentifikasjonssystemet med operatørnummeret i pilotapplikasjonen er en enkel prosess, og vi lyktes ved første forsøk å identifisere dronen i ulike apper – men så var det stopp. I følge DJI er løsningen å restarte Wi-Fi på den mobile enheten flere ganger for å kunne identifisere dronen. 


Det var ikke lett å identifisere DJI Mavic 3E med det innebygde systemet som sender via Wi-Fi beacon.

Selv om dronen sender den påkrevde informasjonen for fjernidentifikasjon via Wi-Fi beacon, opplevde vi store utfordringer med å fange opp informasjonen via tredjepartsapper.

Etter flere forsøk og utallige resettinger av Wi-Fi fikk vi endelig identifisert dronen i Android-versjonen av appene Air sentinel og Airscanner. Dronen var derimot ikke synlig i Dronetag-appen, eller i noen av appene på iOS.

Hva er egentlig fjernidentifikasjon? Les også, Guide: Dette er fjernidentifikasjon

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi gir deg informasjon om hva som skjer i Droneakademiet, faglige artikler, guider og nyttige tips og triks. Få kvalitetsinnhold rett i mailboksen.