I samarbeid med Droneakademiet gir Fagskolen Oslo BIM-teknikere et nytt verktøy for kartlegging og digital 3D-modellering av byggeplassen.

Homan Aryanfar er utdannet bygningsingeniør og holder på å videreutdanne seg til BIM-tekniker. Han har fullført BIM-studiet for anlegg og infrastruktur, og tar siste året som BIM-tekniker innen konstruksjon. 

– Et fantastisk verktøy

Aryanfar var med på det første kullet som fikk dronesertifisering som en del av studiet ved Fagskolen Oslo.

– Dette er et fantastisk verktøy for oss BIM-teknikere med mange bruksområder, sier Aryanfar entusiastisk.

– Hva bruker du dronen til?

– Dronen er veldig godt egnet til kartlegging. Jeg flyr over byggeplassen og tar bilder som jeg bruker i ulike faser av et prosjekt. Bildene deler jeg med de andre faggruppene slik at alle har oversikt over prosjektets gang.

Svært anvendelig

BIM er forkortelse for bygningsinformasjonsmodellering. Faget lærer studentene digital 3D-modellering av infrastruktur og anleggskonstruksjoner, i tillegg til koordinering av ulike fag og byggeprosesser.

– Film og bilder er også et godt utgangspunkt for 3D-modellering, forklarer Aryanfar og slår fast:

– Det aller beste med droner er at de er så anvendelige, og at de gjør jobben vår mer effektiv.

Bidrar faglig

Det er Droneakademiet som står for den praktiske gjennomføring av dronemodulen på BIM-utdanningen til Oslo Fagskole.

– Vi ser at droner får et stadig større anvendelsesområder innen ulike samfunnssektorer og bransjer. Droner brukes til alt fra redningsoperasjoner til miljøovervåking langs kysten, for å nevne noe, sier Alexander Sandnes, daglig leder for Droneakademiet.

Han legger til:

– Da Fagskolen Oslo ville innlemme droneflyging som en egen modul i undervisningen i BIM-utdanningen, sa vi selvfølgelig ja da de spurte om vi ville stå for opplæringen.

– Dronen er egentlig bare et verktøy. Det er programvaren vi bruker sammen med dronene som gjør den anvendelig til alle typer oppdrag. Det er dataene som samles inn som er nøkkelen her, nesten uansett hva du driver med.

– Hvordan er dronemodulen i BIM-studiet organisert?

– Det blir gitt opplæring i et felles europeisk regelverk. Vi går også gjennom droneteknologien, datainnsamling og gir praktisk opplæring i å fly droner, forklarer Sandnes. 

Attraktiv på arbeidsmarkedet

Homan Aryanfar er ikke i tvil om at BIM-utdanningen og droneopplæringen har gjort ham mer attraktiv på arbeidsmarkedet innen bygg og anlegg. 

– Dette er kunnskap som stadig flere i byggebransjen søker etter. Det handler om å legge til rette for mer effektive arbeidsprosesser og få oversikt over komplekse og store anleggsområder gjennom bilder, film og 3D-modellering.

– Har du fått brukt for dronekunnskapen din?

–  På Fornebu-prosjektet har jeg allerede brukt droner for å gjøre masseberegning. Jeg lagde også en 3D-modell av sikkerhetssonen for byggeplassen til HMS-avdelingen basert på bildene jeg tok med dronen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tilbake til bloggen

BIM-teknikere flyr høyt

I samarbeid med Droneakademiet gir Fagskolen Oslo BIM-teknikere et nytt verktøy for kartlegging og digital 3D-modellering av byggeplassen.

Homan Aryanfar er utdannet bygningsingeniør og holder på å videreutdanne seg til BIM-tekniker. Han har fullført BIM-studiet for anlegg og infrastruktur, og tar siste året som BIM-tekniker innen konstruksjon. 

– Et fantastisk verktøy

Aryanfar var med på det første kullet som fikk dronesertifisering som en del av studiet ved Fagskolen Oslo.

– Dette er et fantastisk verktøy for oss BIM-teknikere med mange bruksområder, sier Aryanfar entusiastisk.

– Hva bruker du dronen til?

– Dronen er veldig godt egnet til kartlegging. Jeg flyr over byggeplassen og tar bilder som jeg bruker i ulike faser av et prosjekt. Bildene deler jeg med de andre faggruppene slik at alle har oversikt over prosjektets gang.

Svært anvendelig

BIM er forkortelse for bygningsinformasjonsmodellering. Faget lærer studentene digital 3D-modellering av infrastruktur og anleggskonstruksjoner, i tillegg til koordinering av ulike fag og byggeprosesser.

– Film og bilder er også et godt utgangspunkt for 3D-modellering, forklarer Aryanfar og slår fast:

– Det aller beste med droner er at de er så anvendelige, og at de gjør jobben vår mer effektiv.

Bidrar faglig

Det er Droneakademiet som står for den praktiske gjennomføring av dronemodulen på BIM-utdanningen til Oslo Fagskole.

– Vi ser at droner får et stadig større anvendelsesområder innen ulike samfunnssektorer og bransjer. Droner brukes til alt fra redningsoperasjoner til miljøovervåking langs kysten, for å nevne noe, sier Alexander Sandnes, daglig leder for Droneakademiet.

Han legger til:

– Da Fagskolen Oslo ville innlemme droneflyging som en egen modul i undervisningen i BIM-utdanningen, sa vi selvfølgelig ja da de spurte om vi ville stå for opplæringen.

– Dronen er egentlig bare et verktøy. Det er programvaren vi bruker sammen med dronene som gjør den anvendelig til alle typer oppdrag. Det er dataene som samles inn som er nøkkelen her, nesten uansett hva du driver med.

– Hvordan er dronemodulen i BIM-studiet organisert?

– Det blir gitt opplæring i et felles europeisk regelverk. Vi går også gjennom droneteknologien, datainnsamling og gir praktisk opplæring i å fly droner, forklarer Sandnes. 

Attraktiv på arbeidsmarkedet

Homan Aryanfar er ikke i tvil om at BIM-utdanningen og droneopplæringen har gjort ham mer attraktiv på arbeidsmarkedet innen bygg og anlegg. 

– Dette er kunnskap som stadig flere i byggebransjen søker etter. Det handler om å legge til rette for mer effektive arbeidsprosesser og få oversikt over komplekse og store anleggsområder gjennom bilder, film og 3D-modellering.

– Har du fått brukt for dronekunnskapen din?

–  På Fornebu-prosjektet har jeg allerede brukt droner for å gjøre masseberegning. Jeg lagde også en 3D-modell av sikkerhetssonen for byggeplassen til HMS-avdelingen basert på bildene jeg tok med dronen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi gir deg informasjon om hva som skjer i Droneakademiet, faglige artikler, guider og nyttige tips og triks. Få kvalitetsinnhold rett i mailboksen.