Det sier inspeksjonsleder på Goliat-plattformen, Stein Roar Knutsen. Med egne dronepiloter kan han tilpasse inspeksjoner etter vær og vind, og få kartlagt omfanget av jobbene før de setter i gang. 

Senioringeniør Stein Roar Knutsen i DNV GL har nettopp gått på et to-ukers skift på Goliat-plattformen utenfor Hammerfest. Her er han leder for inspeksjonsarbeidet på verdens nordligste offshore oljefelt, operert av Vår Energi. Siden 2019 har det å fly dronene selv vært et viktig verktøy i arbeidet. Tre av de seks ansatte på inspeksjonsavdelingen har tatt kurs gjennom Droneakademiet, og har pilotgradering RO1. 

– Vi ville gjøre droneinspeksjoner til en inhouse operasjon, fremfor å leie inn droneteam, sier Knutsen og forklarer videre: 

– Man er avhengig av et værvindu når man flyr drone. Hvis det blåser i tre dager når vi har leid inn eksterne må vi betale regningen, selv om vi ikke har fått utført jobben. 

Løsningen ble derfor å trene opp egne piloter. Etter to dagers praktisk og teoretisk opplæring med Droneakademiet i Hammerfest gikk dronen på rundgang. Alle fikk ta den med seg hjem for å trene en måneds tid. Hos Droneakademiet fikk de hjelp til prosedyrer, manualer og operatørgodkjenning. 

På Goliat-plattformen har de brukt egen drone i inspeksjonsarbeidet siden 2019.

Kan i praksis fly nesten hele tiden

Dronepilotene jobber på ulike skift, og plattformen har i praksis mulighet til å fly droner nesten hele tiden. Men de planlagte inspeksjonene foregår sommerstid, med midnattssolen som bakteppe. 

Det er mange år siden han har flydd modellfly, og kjenner litt på spenningen når han står med spakene til plattformens drone av typen DJI Mavic 2 Pro. 

– Men det krever konsentrasjon. Det er mye å tenke på, og det er mye som kan gå galt. 

Derfor har dronen deres montert flyteelement, i tilfelle det skulle være behov for nødlanding. 

– Det har vi ennå ikke fått bruk for, men det er alltid en sjanse. Vi har også standby fartøy som kan plukke opp dronen hvis den ender i sjøen, selv om dette selvsagt ikke er å foretrekke, sier han og smiler. 

Knutsen forteller at de alltid planlegger jobbene godt før de går i gang, og en av utfordringene de må ta høyde for er at plattformen er en stor metallgjenstand med elektromagnetiske felt. All flyging med drone foregår innenfor plattformens egen sikkerhetssone. Det vil derfor aldri være annen flytrafikk enn eventuelt eget helikopter som trafikkerer til og fra plattformen med personell.

Med egen drone og sertifiserte dronepiloter kan inspeksjonsavdelingen på Goliat-plattformen undersøke eventuelle avvik selv uten å sette igang et stort maskineri. Her utføres inspeksjon med fartøysjef/dronepilot Kai Hugo Knutsen bak spakene, og inspeksjonsleder Stein Roar Knutsen som co-pilot. 

Enkel tilgang på detaljert status

Goliat-plattformen er en kjempe der den flyter i Barenthavet, med en vekt på 59,400 tonn og en lagerkapasitet på nesten 100.000 fat olje. Droneteamet inspiserer plattformen rundt fem dager i året på fast basis. Da kontrollerer de utvendig skrog, kraner og fakkelarrangementet. Inspeksjonen gjøres på noen meters hold, og bildene de får er svært verdifulle. 

– Kvaliteten på kameraet er såpass godt at man ser små detaljer, som eventuelle skruer som mangler. Det er et godt før-jobb-verktøy, og gir en indikasjon på omfanget av kommende jobber. 

Droneflyging er væravhengig, og tilgang på kompetanse inhouse gir en fleksibilitet de ikke hadde med eksterne droneteam. 

Før de hadde egne piloter ble dronene kun brukt til desse planlagte jobbene. Nå når kompetansen er så lett tilgjengelig blir det også ad hoc-jobber ved behov. Det tror Knutsen plattformledelsen er svært fornøyde med. 

– Hvis det er noe man må undersøke trenger man ikke sette igang et stort maskineri. Det er en kjempestor fordel. Man kan enkelt bekrefte eller avkrefte det man har sett fra dekk eller andre lave høyder, sier Knutsen og fortsetter: 

– Man slipper da å sende opp klatrere, som selv om vi har høy fokus på sikkerhet innebærer en viss risiko. Det er derfor også et HMS-aspekt i dette, i tillegg til at det sparer oss for tid.

Ta kontakt med oss 

Ønsker du mer informasjon om hva vi kan hjelpe med, eller bare en kaffeprat? Ta kontakt.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tilbake til bloggen

Droner har inntatt oljesektoren for fullt: – Eget inhouse-team er en kjempefordel

Det sier inspeksjonsleder på Goliat-plattformen, Stein Roar Knutsen. Med egne dronepiloter kan han tilpasse inspeksjoner etter vær og vind, og få kartlagt omfanget av jobbene før de setter i gang. 

Senioringeniør Stein Roar Knutsen i DNV GL har nettopp gått på et to-ukers skift på Goliat-plattformen utenfor Hammerfest. Her er han leder for inspeksjonsarbeidet på verdens nordligste offshore oljefelt, operert av Vår Energi. Siden 2019 har det å fly dronene selv vært et viktig verktøy i arbeidet. Tre av de seks ansatte på inspeksjonsavdelingen har tatt kurs gjennom Droneakademiet, og har pilotgradering RO1. 

– Vi ville gjøre droneinspeksjoner til en inhouse operasjon, fremfor å leie inn droneteam, sier Knutsen og forklarer videre: 

– Man er avhengig av et værvindu når man flyr drone. Hvis det blåser i tre dager når vi har leid inn eksterne må vi betale regningen, selv om vi ikke har fått utført jobben. 

Løsningen ble derfor å trene opp egne piloter. Etter to dagers praktisk og teoretisk opplæring med Droneakademiet i Hammerfest gikk dronen på rundgang. Alle fikk ta den med seg hjem for å trene en måneds tid. Hos Droneakademiet fikk de hjelp til prosedyrer, manualer og operatørgodkjenning. 

På Goliat-plattformen har de brukt egen drone i inspeksjonsarbeidet siden 2019.

Kan i praksis fly nesten hele tiden

Dronepilotene jobber på ulike skift, og plattformen har i praksis mulighet til å fly droner nesten hele tiden. Men de planlagte inspeksjonene foregår sommerstid, med midnattssolen som bakteppe. 

Det er mange år siden han har flydd modellfly, og kjenner litt på spenningen når han står med spakene til plattformens drone av typen DJI Mavic 2 Pro. 

– Men det krever konsentrasjon. Det er mye å tenke på, og det er mye som kan gå galt. 

Derfor har dronen deres montert flyteelement, i tilfelle det skulle være behov for nødlanding. 

– Det har vi ennå ikke fått bruk for, men det er alltid en sjanse. Vi har også standby fartøy som kan plukke opp dronen hvis den ender i sjøen, selv om dette selvsagt ikke er å foretrekke, sier han og smiler. 

Knutsen forteller at de alltid planlegger jobbene godt før de går i gang, og en av utfordringene de må ta høyde for er at plattformen er en stor metallgjenstand med elektromagnetiske felt. All flyging med drone foregår innenfor plattformens egen sikkerhetssone. Det vil derfor aldri være annen flytrafikk enn eventuelt eget helikopter som trafikkerer til og fra plattformen med personell.

Med egen drone og sertifiserte dronepiloter kan inspeksjonsavdelingen på Goliat-plattformen undersøke eventuelle avvik selv uten å sette igang et stort maskineri. Her utføres inspeksjon med fartøysjef/dronepilot Kai Hugo Knutsen bak spakene, og inspeksjonsleder Stein Roar Knutsen som co-pilot. 

Enkel tilgang på detaljert status

Goliat-plattformen er en kjempe der den flyter i Barenthavet, med en vekt på 59,400 tonn og en lagerkapasitet på nesten 100.000 fat olje. Droneteamet inspiserer plattformen rundt fem dager i året på fast basis. Da kontrollerer de utvendig skrog, kraner og fakkelarrangementet. Inspeksjonen gjøres på noen meters hold, og bildene de får er svært verdifulle. 

– Kvaliteten på kameraet er såpass godt at man ser små detaljer, som eventuelle skruer som mangler. Det er et godt før-jobb-verktøy, og gir en indikasjon på omfanget av kommende jobber. 

Droneflyging er væravhengig, og tilgang på kompetanse inhouse gir en fleksibilitet de ikke hadde med eksterne droneteam. 

Før de hadde egne piloter ble dronene kun brukt til desse planlagte jobbene. Nå når kompetansen er så lett tilgjengelig blir det også ad hoc-jobber ved behov. Det tror Knutsen plattformledelsen er svært fornøyde med. 

– Hvis det er noe man må undersøke trenger man ikke sette igang et stort maskineri. Det er en kjempestor fordel. Man kan enkelt bekrefte eller avkrefte det man har sett fra dekk eller andre lave høyder, sier Knutsen og fortsetter: 

– Man slipper da å sende opp klatrere, som selv om vi har høy fokus på sikkerhet innebærer en viss risiko. Det er derfor også et HMS-aspekt i dette, i tillegg til at det sparer oss for tid.

Ta kontakt med oss 

Ønsker du mer informasjon om hva vi kan hjelpe med, eller bare en kaffeprat? Ta kontakt.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi gir deg informasjon om hva som skjer i Droneakademiet, faglige artikler, guider og nyttige tips og triks. Få kvalitetsinnhold rett i mailboksen.